Ämneskunskaper och annan skit

När jag var liten brukade vi berätta ”Norge-historier”. De flesta är lyckligen bortglömda, men en innehöll en norrman som gick och bar på en stor sten i en öken. Poängen handlade om vad som skulle hända om han anfölls av rövare. Det var då finessen med att bära en stor sten framgick. Släppte han stenen kunde han springa mycket fortare. Sådant tyckte vi var roligt på 1970-talet. Av någon anledning dök denna gamla historia upp i minnet när jag i dagens DN tog del av en debattartikel, som toppades av självaste Jan Björklund och följdes av en en hel trave underhuggare: Eva-Lis Sirén (Lärarförbundet), Bo Jansson (Lärarnas riksförbund),  Anders Knape (Sveriges kommuner och landsting) och  Mikaela Valtersson (Friskolornas riksförbund). Många intressenter blir det.

Debattartikeln innehåller ”Tio förändringar som ska rädda den svenska skolan”. Som nummer två kommer att administrationen skall minska. ”Lärare ska ägna sig åt undervisning – inte administration”, utropar artikelförfattarna käckt. Det var nog denna punkt som väckte liv i den gamla ”Norge-historien”. Först öser vi på lärarna en massa tungrodda planerings-, rapport-, dokumentations- och utvärderingsuppgifter, vars nytta är omvänt proportionell mot volymen. Sedan räddar vi skolan genom att minska denna administrativa börda. För den som är lagd åt det optimistiska hållet kan kanske denna förändring inge visst hopp. Den skulle kunna vara början på en avveckling av den förhärskande doktrinen, vars mantra lyder: Det finns inget som säkrar kvaliteten bättre än ett rejält kvalitetssäkringsprogram, som upptar hälften av den tid som finns avsatt för den verksamhet, vars kvalitet skall säkras. Såsom mera lagd åt det svartsynta hållet vill jag dock se doktrinskiftet på riktigt innan jag gör vågen.

I övrigt handlar åtgärdsprogrammet företrädesvis om procedurer för antagning till lärarutbildning och om didaktik. Jag bortser då från punkt ett, som säger att lärarlönerna skall höjas – vi har redan hört det till leda – och punkt tre, som klargör: ”Den som undervisar elever ska ha rätt utbildning för detta.” Det sistnämnda känns inte sådär vansinnigt nydanande, men det kanske hänger på vad som åsyftas med ”rätt utbildning”. Skall man döma av debattartikeln handlar det uteslutande om didaktik och förberedelser för ”lärarrollen”. Jag medger mer än villigt att jag är en dinosaurie i dessa sammanhang, men måste ändå fråga: Men ämneskunskaper då, är inte sådana bra att ha? Finns det något som ger större trygghet än gedigna ämneskunskaper? Finns det något som ger större möjligheter till variation, pedagogisk finess, intresseväckande uppslag och annat, som är användbart i lärarrollen? Visst, det finns insnöade original, sprängfulla av kunskaper, som de är totalt oförmögna att förmedla, men de är trots allt undantag. De mest fängslande, entusiasmerande och engagerande att lyssna till brukar vara de som verkligen kan det de talar om. Gedigna ämneskunskaper borde vara en lärares viktigaste tillgång.

Därför är det med viss undran jag betraktar tiopunktsprogrammet. Några punkter handlar om vad man skall göra för att strama upp intagningen till lärarutbildningar. Vore det inte rimligare att fokusera på vad de kan när de går ut? För en oinvigd ser det paradoxalt nog ut som om Björklund & Co hyser en ganska låg uppfattning om vad utbildning kan åstadkomma. Artikelförfattarna vill nu reglera vad studenterna skall kunna när de börjar sin utbildning, men de har föga att säga om vad de skall kunna när de avslutar den. Naturligtvis utlovas mer av ”uppföljning, bedömning och prövning av lärarstudenter” i något som kallas ”lärarrollen”, men ingenting antyder att den rollen skulle innefatta några specifika kunskaper i några specifika ämnen. I värsta fall blir det bara mer av pappersexercis kring mätning av det omätbara – det ock new public management kallas. Knarrigt konservativ som jag är kan jag inte låta bli att fråga: Skulle det inte kännas lite tryggare om de som ansvarar för utbildningsväsendet vågade tala om ämneskunskaper och visade att de trodde på att man kan lära sig något genom utbildning?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: